Moni meidän asiakkaista kysyy, onko #wpsm-konsulttitoimisto pelkästään rekrytointeja harjoittava headhunter-tiimi? Päätin kysyä asiaa tarkemmin AI Grok 5 -tekoälyltä ja sain tällaisen vastauksen:

#WPSM konsultti- ja HR-toimisto on vuonna 2013 perustettu suomalainen yritys, joka keskittyy auttamaan kaupan ja palvelualojen yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja HR-haasteissa, erityisesti digitaalisen murroksen aikana. Toimisto tarjoaa monipuolisia palveluita, kuten:

  • Strategia- ja auditoinnit: Strategia-auditointeja, joissa haastetaan yrityksen johtoa kehittämään liiketoimintastrategiaa, sekä digistrategian kehittämistä hyödyntäen #synergiaindeksi-mittarointia, joka analysoi ostokäyttäytymistä ja kilpailukykyä.
  • Myynti ja markkinointi: Koulutuksia, kilpailija-analyysejä, growth hacking -palveluita, digitaalista mystery shoppingia ja palvelumuotoilua, jotka tukevat kivijalka- ja verkkokaupan kasvua.
  • Rekrytointi ja HR: Suorahakuja, rekrytointeja ja HR-toimintojen kehittämistä, erityisesti kaupan ja palvelualoille. WPSM:n coacheilla on vuosikymmenten kokemus alalta.
  • Kansainvälistyminen: Apua esimerkiksi Amazon.de-, Otto.de- ja Kaufland.de-alustoilla tapahtuvaan vientikaupan kehittämiseen.
  • Digi- ja talouskompassi: Uusia palveluita, kuten digitaaliseen dataan ja talousanalyysiin perustuvia auditointeja, jotka vertaavat yrityksen suorituskykyä kilpailijoihin.

WPSM:n toimintafilosofia korostaa ”Fiilis x Tekniikka + Yhteistyö” -mottoa, mikä heijastaa heidän näkemystään modernista liiketoiminnasta, jossa digitaalisuus ja yhteistyö ovat keskeisiä. Toimisto on auttanut lukuisia yrityksiä, erityisesti autokaupan ja verkkokaupan aloilla, ja sen perustaja Kari ”HC Wiki” Wikholm on tunnettu alalla kokemuksestaan ja innovatiivisista lähestymistavoista, kuten #synergiaindeksi-mittaroinnista.”

Mutta mistä kaikki lähti oikeastaan liikkeelle? Olen usein verrannut strategiakonsultointia liikkumiseen merellä. Jos halutaan päästä turvallisesti johonkin satamaan, pitää ensin tietää tosisuunta, pitää olla mukana ”kartalla” ja tietää sijainti, sekä pitää olla hyvä miehistö läsnä ja komentoketju pitää olla selkeä.

Kun perustin #wpsm toimiston vuonna 2013, ajatus oli lähes sama eli auttaa yrityksiä kasvun kanssa kertomalla lukujen kautta, mikä on yrityksen näkyvyys asiakkaiden muuttuvan ostokäytöksen takana. Syntyi ensin #synergiaindeksi-mittaus, josta myöhemmin kehittyi PRH:n hyväksymä #digikompassi-palvelu. Tätä voisi kutsua yrityksen kasvun ”tosisuuntana”.

Jotta taas tiedetään, missä kunnossa esim. yrityksen talous on kilpailijoihin nähden, jatkettiin ”mystery shopping” -ajattelua ja syntyi vastaava palvelu, joka kantaa nyt nimeä #talouskompassi. Siinä ollaan taas arvioimassa, mitä yrityksen taloudelle on käymässä jatkossa kilpailutilanteessa, jotta pystytään tekemään tarvittavia muutoksia. Tätä taas voisi kutsua yrityksen ”sijainniksi” verrattuna kilpailijan tilanteeseen.

Ja mitä tulee yrityksen ”miehistöön”, joskus on parempi käyttää ulkopuolista apua, miten valitaan seuraava henkilö tiimiin, jotta ei pelkästään sama piiri pyöri ympäri ja kehitystä ei tapahdu senkään takia. Tätä varten halusimme kääntää HR-jäävuoden ylösalaisin ja pöllyttää vähän rekrytointimarkkinaa ja syntyi #uusijohtaja– ja #uusrekryX-palvelut. Näitä taas voisi kutsua hyvän ”miehistön” valinnaksi, jotta yrityksen komentoketju tai paremmin sanottuna; sovittu strategia toteutuu.

Me #wpsm-toimiston Coachit kutsumme näitä kasvun vektoreita tukijaloiksi (juuri sopivasti Susijengin EM turjauksen alle) ja jos ne pystytään määrittelemään riittävän hyvin, pystytään samalla määrittelemään yrityksen nykykunto, sekä myös arvo. Jos esim. yritys on siinä strategian vaiheessa, että aletaan miettimään esim. sukupolvenvaihdosta tai yrityksen myyntiä, kannattaa nuo vektorit käydä hyvin läpi. Meillä on yli 12 vuoden kokemus eri yrityksen strategian haasteista, joten olemme nähneet kaiken näköistä. Yhtäläistä meidän asiakascaseissä on, että ne perustuvat aina johonkin mitattavaan arvoon, jonka jälkeen mukaan tulee vasta meidän Senior Coachien monikymmenvuotinen konsulttiammattitaito.

Ja joo, kyllä me tehdään myös rekrytointeja, mutta olemme enemmän yrityksen ”luotsi”-toimisto, joka voi auttaa vähän paremmin löytämään suunnan kasvulle; juuri ennen seuraavaa suhdannenousua. Ja meillä on meidän omassa verkostossa hyviä kumppaneita, jotka ottavat pallon, miten esim. yrityksen tekninen näkyvyys, SEO tai verkkokauppa pistetään kuntoon tai jos pitää juridisesti myydä yritys. Se ei ole enää ”luotsin” tehtävä.

Ollaan yhteydessä, varaa maksuton sparraus meidän Senior Coacheilta, niin katsotaan missä tukijalassa me voimme olla avuksi,

haastaa HC Wiki

Kari ”Wiki” Wikholm


CEO, perustaja ja Head Coach

kari.wikholm@wpsm.fi
Puh. +358 40 088 4253
Paikkakunta: Raasepori, muu Suomi

#strategia

#konsultointi

#kasvu

#talous

#henkilöstö

#coaching

seuraa X/twitter : https://twitter.com/KariWikholm
seuraa Facebookissa; https://www.facebook.com/KariWikholm/?ref=settings
seuraa LinkedInissä: https://www.linkedin.com/in/kariwikholm/
seuraa LinkedInissä: https://www.linkedin.com/company/wpsm-konsultti-ja-hr-toimisto/
seuraa Instagramissa: https://instagram/wikiwiki63
seuraa Pinterestissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/wiki-in-business-wpsm-kuvia/