Olen päässyt #wpsm konsulttitoimiston kanssa tekemään töitä useiden mielenkiintoisten yrityksien kanssa, jotka hakevat kasvua etenkin digi-ja verkkokaupan kasvun kautta. Monella kaupan yrityksellä on edelleen haastetta ymmärtää, miten tämän päivän kauppa on muuttunut ja siirtynyt suurimalta osalta verkkoon, Juttelin viime viikolla yhden suuren maahantuojan toimitusjohtajan kanssa ja oli aiheesta puhe. Hän totesi hyvin, että onhan heillä aina taustalla eri media- ja markkinointitoimistot ja myös oma henkilö joka vähän päivittää silloin tällöin tarinaa johonkin some-kanavaan. Samaa olen myös kuullut usealla muulta kaupan toimitusjohtajalta, että ”olemme niissä kanavissa missä asiakkaat ovat” ja ”lupaamme vastata palveluun myös eri somekanavissa”. Kun kuitenkin olen sitten tehnyt #synergiaindeksi mittauksia (eräänlainen digitaalinen mystery shopping) niin, kumma kyllä myyjiä ei näy esim. linkedinissä tai twitterissä, jotka ovat kuitenkin pääkanavia, tehdään sitten b2c tai b2b kauppaa Suomessa.
Kun aletaan miettimään kaupan digitaalista strategiaa pitäisi seuraavat kohdat käydä läpi:
- Johdon syvähaastattelu, missä johto itse kertoo omista ja tulevista digi ja some- visioista
- Jonkin tyyppinen markkinakatsaus, missä digikunnossa kauppa on verrattuna kilpailijoihin
- Yhteinen valinta niistä aihealueista, missä kauppa on parempi/huonompi kuin kilpailijat
- Uuden digistrategian määrittely, aikataulu ja vastuut
- Siirtyminen toteutukseen growth hacking ajattelun kautta
Seuraavaksi alkaa koeaika, jossa päästään koeponnistamaan uutta strategiaa:
- Määritellään tavoite, aikataulu, vastuut ja ennen kaikkea erillinen budjetti
- Määritellään tarkkaan uuden digitavoitteiden määränpää ja mittarointi
- Kokeillaan esim. a/b uutta kanavaa ja mitataan tulokset
- Jos jompikumpi alkaa vetämään, tehdään alkuperäisen aikataulun mukaan päätös, kumman kanssa aletaan toimimaan
- Viedään uusi toimintatapa käytäntöön ja lisätään kaasua tavoitteena saada aikaan disruptio markkinoilla
On erittäin tärkeää saada tietysti johto sitoutumaan aidosti uuteen tavoitteeseen ja jonkun pitää omistaa uusi kaupan strategia yrityksessä. Se ei voi olla konsultti, joka on vain luotsina ohjaamassa prosessia. Ne prosessit, missä olen itse saanut olla mukana, ovat ennen kaikkea olleet matkoja, jossa matkan alkaessa ei välttämättä ole tiedetty, missä se uusi business oikein sijaitsee. Minusta on tosi hienoa nähdä sen ensimmäisen lampun syttyvän yrityksessä, kun löydetään uusi markkina-alue tai ajatus, jonka takana piilee kokonaan uusi tapa tehdä kauppaa.
Ei sitä kerrota turhaan #grothhacking tarinaa kullan kaivuusta ja eräästä intiaanipäälliköstä. Kukaan ei vielä aluksi tiennyt, minkä vuoren takaa olisi löytyvän uusi kultasuoni tai ketä osaisi reitin sinne. Vasta sen jälkeen, kun opittiin päällikön kieli, alkoi kartta pikku hiljaa selkiintyä ja oltiin valmiina lähtemään matkalla. Mutta lopputarina onkin sitten kokonaan eri juttu…se pitää ensin itse kulkea.
Growth hacking terveisin HC Wiki
Kari Wikholm
ceo/head coach
#wpsm konsultti- ja hr-toimisto
kari.wikholm@wpsm.fi
Wiki*s People Sales Management / #wpsm
puh: +358400884253
#wpsm on konsulttipalvelu, joka auttaa yrityksiä myynnin, markkinoinnin ja hr haasteissa digimurroksen aikana
#fiilis #tekniikka #yhteistyö #strategia #kompetenssit #prosessi #itseohjautuvuus #digiviestintä #socialselling #henkilöbrändi #digimurros #hr #myynti #markkinointi #crm #tiimityö #yhteishenki #arvostus #johtaminen #exitcase #työnmurros #verkkokauppa #digikauppa #synergiaindeksi
seuraa twitterissä: https://twitter.com/KariWikholm
seuraa facebookissa; https://www.facebook.com/KariWikholm/?ref=settings
seuraa linkedinissä: https://www.linkedin.com/in/kariwikholm/
seuraa Instagramissa: https://instagram/wikiwiki63
seuraa Pinterestissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/wiki-in-business-wpsm-kuvia/
seuraa Pinteretissä: https://fi.pinterest.com/kariwikholm7/verkkokaupan-k%C3%A4sikirja-2019-kustantaja-bod-gmbh/